Der har været et par VNT-forløb i min seneste praktik.
Desværre opstod der kun få billeder jeg må bruge fremover og der er heller ikke
billeder til alle aktiviteter.
Et hurtigt brainstorming omkring forløbene (korte og lange):
1.
Vulkan
2.
Snitte-aktivitet
3.
Klatre-/balanceaktivitet
4.
Strandbesøg
5.
Didaktiske opgave (skovbesøg, aftryk i gips)
6.
Indoormudderplads
7.
Den farvede tulipan
8.
Håndaftryk
9.
Sæbebobler i krus
1. Vulkanen
Den dag vi byggede en vulkan startede med, at en af børnene
havde en naturvidenskabelig bog med i børnehaven i morgengruppen (inden de gik
til hver deres gruppe).
Her var det naturligvis klart, at vulkaner var meget
fascinerende. Da vi holdt rundkreds kom temaet frem igen og vi foreslog
børnene, at vi selv kunne lave en vulkan i udbrud (det var en af dagene, hvor
alle børn pludselig selv kunne tage tøj på uden hjælp... og det gik stærkt ;))
Ude i sandkassen blev der lavet et kæmpe sandbjerg, der
skulle være vores vulkan.
Hjælpemidlerne var: eddike, bagepulver, madfarve
Godt nok havde vi forestillet os en lidt voldsommere
reaktion, men der kom da rød skum ud af „vulkanen“ og børnene var glade for det
:)
2. Snitteaktivitet
Sammen med en frivillig medarbejder gav jeg et snittekursus
til forskolebørnene. De skulle lære et regelsæt omkring knive og det at snitte,
som jeg havde digtet som et rim.
Aktiviteten bestod af 3 lektioner (hver af dem 1 dag).
Første dag måtte de afprøve kniven og fik hjælp til at få det ud af stokken,
som de gerne ville. Dag to skulle de selv snitte og fik kun hjælp, hvis de
absolut ikke kom videre. Den tredje da bestod i, at de kunne snitte tingene fra
dag 2 færdig og skulle aflægge en „snitteprøve“.
Prøven bestod i, at de skulle kunne remsen udenad og vise,
at de kan bruge snittekniven (snitte barken af en gren og skære en spids i
toppen).
Til slut fik de alle et diplom, der betød medlemsskab i
snittemestrenes kreds :
3. Klatre-/balanceaktivitet
Her satte den frivillige medarbejder fra snitteaktiviteten
og mig en parcour af reb op.
Der var både noget med slagline, klatring i træer, svinge
fra reb til reb og meget andet. Desværre havde jeg ikke tid til at tage
billeder...
4. Strandbesøg
Vi var i løbet af foråret flere gange nede ved stranden. Det var ca. 45 minutters gåtur, hvor vi brugte tiden med at se på naturen undervejs og løbe om kap.
På stranden måtte børnene lege frit.
5. Didaktiske opgave
Min didaktiske opgave bestod i et forløb, der gik ud på at sanse naturen og tage gipsaftryk af den. Efter at vi havde holdt flere rundkredse med børnene og fortalte omkring forløbet, gik vi på opdagelse i naturen. Det var den første dag med sol i år og børnene havde a meget energi, at de havde svært ved at koncentrere sig om selve aktiviteten. Men vi tog det samlede materiale med hjem (så de kunne lave hver deres egen aftryk) og lavede kun et aftryk samlet ude i skoven.
6. Indendørsmudderplads
Børnehaven havde en indendørs mudderplads, hvor der kunne leges med sand, mudder og vand, uanset vejr udenfor. Der var masser af træstubbe, vandbaner, sandgrej, mm så børnene kunne bygge alt det de ville. Highlight var en gammel brønd, som kunne pumpe vand op.
7. Den farvede tulipan
Da foråret kom og blomsterne begyndte at spire, dukkede spørgsmålet op, hvordan blomsterne vokser. Sammen med børnene fandt vi ud af, at de havde et slags „sugerørsystem“. For at anskueliggøre det, hældte vi blæk i vandet af en tulipan. Det tog alligevel rigtig lang tid, inden man kunne se resultatet, fordi stilken blev lukket af en slags slim, så blomsten ikke kunne suge mere...
8. Håndaftryk
Børnene var ret begejstrede brugere af tape. En af førskolebørnene fandt så ud af, at der kom aftryk på tapen, når man trak det af fingeren. Så vi prøvede os frem til at gøre dem tydelig.
Til sidst brugte vi både farvet kridt, blyant eller sminke
på fingrene. Den farvede hånd blev lagt på en klisterfolie og trykket godt fast,
inden den forsigtig blev trukket af igen.
9. Sæbebobler i krus
Vi lavede en konkurrence om, hvem der kunne puste det største tårn med sæbebobler.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar