07 oktober 2012

5 planter søges


Idag lørdags har jeg været i biotopen for at hente en ny stak blade til at tørre. Dem jeg havde i pressen har min søn og mig klistret på papir... Det var desværre en dårlig ide, fordi papiret tit krøller når det hele tørrer (jeg prøver at presse dem med papiret en anden gang, for at glatte det hele ud igen). Så nu laver vi en stak mere og den bliver enten limet på pap eller sat ind i et gammelt fotoalbum, hvor man kan „lægge“ en folie over hver side (hvis jeg kan få fat i sådan en... ved ikke om de findes endnu, kan bare huske dem fra min barndom).
Forberedelse af pressen (jeg tog et par gamle bredder jeg fandt i mit værksted med simple skruetvinger)
  
 



Sådan så de ud efter 1 uge i pressen, inden vi klistrede...

 

 

 Vi fandt også ud af, at der er flere pæretræer lige i kanten af biotopen, så dem valgte jeg at tage med ind :)
Pæretræerne har en sygdom, som på tysk hedder „Birnenrost“, på dansk hedder den „pæregitterrust“. Det er en form for svamp, der skiftevis lever på pære og enebæren. Pa bladoverfalden ser den ud som gul/orange/rød rust og på undersiden ser den ud som insektæg. Den „overvintrer“ på enebæren og i foråret bliver pærerne bestøvet med svampen igen. Den kan ikke bekæmpes på naturlig vis. Se selv...

  Her den sunde pære... 

og her den syge...  

Denne gang har jeg, for at være sikker at farverne bliver som de skal på billedet, prøvet at scanne de blade vi har fundet. Her kommer 5 eksempler (jeg har formindsket størrelsen til upload)...

Bøg  

2 forskellige pile-arter  og 

Kirsebær  og stilkeg

2 kommentarer:

  1. Hejsa

    Det er bare super - og særligt glad bliver jeg over, at du ikke giver op, hvis tingene ikke lykkedes helt som forventet første gang, så prøver du igen :-))

    Vh Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Når tørretiden for de nye blade er omme (lørdag), så prøver jeg at presse "klisterværket", det burde være ok med 1 nat... Vi får se :)

      Slet